Visie op leren
Het team van OJBS de Krullevaar staat voor hoogstaand onderwijs. Onderwijs waar kinderen leren om te leren vanuit de wetenschap van het leren; de cognitieve psychologie en neurowetenschap in combinatie met culturele antropologie en elementen uit de positieve psychologie en systemisch denken. Op een plek waar ze vertrouwen in zichzelf hebben en leren om boven zichzelf uit te stijgen. Waar (voor-)kennis vooraf gaat aan vaardigheden en we kennis blijven toepassen om hem niet te verliezen.
Leren gebeurt bij ons in verbinding: met hoofd, handen en hart; individueel en samen. Het geheel van onderwijs en opvoeding, hard werken en ontspanning is in balans.
De Jenaplanessenties met daaraan onlosmakelijk verbonden Metacognitie en Zelfregulatie zijn voor ons leidend; kinderen krijgen ruimte om zichzelf te zijn en zichzelf verder uit te vinden, met aandacht voor de ander en de wereld om ons heen.
Jenaplan
Onze Krullevaar is een echte Jenaplanschool, we willen een goede school zijn voor ieder kind. We leveren voor veel kinderen passend onderwijs en willen ieder kind geven waar het recht op heeft. Net als Peter Petersen, de grondlegger van het jenaplanonderwijs, doen wij dat door uit te gaan van 20 basisprincipes. Wist je trouwens dat wij in stamgroepen werken? Dat doen wij heel bewust! Kinderen kunnen daardoor in een groep meerdere rollen vervullen, als jongste en oudste in een groep ervaren ze zaken vanuit een ander oogpunt. Bovendien geeft deze organisatievorm veel meer kansen voor leren van en met elkaar, voor samenwerken en voor de ontwikkeling van de zelfstandigheid. Onze leerkrachten noemen wij stamgroepleiders, zij begeleiden de kinderen in hun ontwikkelingsproces, geven sturing aan het onderwijsaanbod en zorgen voor een veilige sfeer én een uitdagende leeromgeving.
Lees meer op: njpv de website van onze jenaplanvereniging
Openbaar
Wij zijn met trots een openbare school, onderdeel van Openbare Scholen Stichting Akkoord! Iedereen is welkom op de Krullevaar, ongeacht zijn godsdienst, levensbeschouwing of culturele achtergrond. Dat brengen wij tot uitdrukking in onze houding én in onze werkwijze op school: ‘niet apart maar samen’. Door elkaar te leren kennen, leer je de wereld kennen en jezelf. Ieder kind neemt ook eigen talenten mee en deze talenten erkennen en gebruiken we. Een kind dat goed kan rekenen kan een ander kind helpen, dat levert niet alleen een hoger rekenniveau voor beide kinderen op maar ook zelfvertrouwen en vaardigheden die nodig zijn om goed te kunnen samenwerken. Kinderen die niet zo vlug zijn in rekenen of lezen hebben allemaal andere talenten waarin ze kunnen uitblinken en anderen kunnen begeleiden. Zo creëren we een gemeenschap waarin we samen met en van elkaar leren.
Sociaal emotioneel leren
Een school is veel meer dan alleen maar leren. Het is volgens de termen uit het Jenaplan een leefwerkgemeenschap en ‘lekker in je vel’ zitten staat bij ons op de Krullevaar voorop. Zonder deze veiligheid kun je ook niet leren. Daarom werken zijn wij een ‘Vreedzame School’ en besteden we dagelijks veel aandacht aan de sociaal emotionele ontwikkeling. Echt “gezien worden” is erg belangrijk, wij willen weten wie jij bent. Elk kind is uniek. We zorgen voor een veilig klimaat onder andere door onze lessen Vreedzaam, maar het zit vaak ook in de kleine dingen: kindgesprekjes voeren, te leren hoe we kunnen samenwerken, opstekers geven, kringgesprekken voeren, positieve momenten ‘vieren’, leren om voor jezelf op te komen maar ook af een toe een spiegel voor te houden en te reflecteren. We hebben ook expertise in huis om rots en water trainingen te geven en groepsgeluk sessies te houden in de stamgroep.